torsdag den 21. juni 2012

Et godt surdejssamarbejde - kerneboller


Ak! endnu et indlæg om brød - men der er vist startet en jagt på det bedste brød. Med sådan et surdejseksperiment må man have en god håndfuld nerver og måske også lidt ekstra kærlighed at give af. Samarbejdet var særdeles vellykket med min nye sure ven.


Med hjælp og lidt justeringer fra Meyers kernebrød, blev disse boller udformet med denne surdej
Dygtig bolledej med de rette luftbobler!
Kerneboller:
- 12 g gær
- 5 dl vand
- 75 g knækkede rugkerner (udblødte natten over, eller hurtigt opkogt og afkølet)
- 125 g grahamsmel
- 550 g hvedemel
- 75 g græskarkerner
- 20 g havsalt

Dag 1:
Oplæs gæren i vandet og kom rugkerner, græskarkerner, mel og havssalt i det våde. Ælt det hele i en køkkenmaskine i 10 min (hvis altså sådan en ejes) eller i hånden til dejen har opnået "glutenprøven" - dvs. kan strækkes i uden at den går fra hinanden, som en tynd hinde. Kom dejen i en stor skål smurt med rapsolie og lad den hæve ca. 24 timer eller natten over i køleskabet

Dag 2: 
Tag dejen ud af køleskabet og dæk dit bord en en god håndfuld hvedemel og lidt havregryn/ruggryn. Skær forsigtigt i dejen uden at hive for meget i den og skær den ud i små firkanter. Kom bollerne på en et stykke bagepapir og lad dem hæve i et par timer (jeg lad mine hæve i ca. 2). En halv time inden bollerne skal bages sættes ovnen på 220 grader og IKKE varmluft. Jeg bruger altid en bagesten når jeg bager boller, det giver dem en god skorpe. Bollerne bages i ca. 20 min.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar