søndag den 20. maj 2012

Søndagens Surdej

Bedst som jeg troede, at mine bageevner var stagnerende og toppen for hvad man nu engang kan forvente sig af en selvlært køkkenskriver som mig var nået, kom Meyer mig til undsætning.



Det er efterhånden blevet en weekendtradition i det lille hjem, at jeg bager rustikke surdejsboller til morgenbordet. Efter kyndig rådgivning fra Hr. Meyer's Bagebog har jeg opsamlet en række gode bagefif. Opskriften - ja, den er der ingen andre end mine hænder og øjemål der kender. De essentielle elementer er dog mel med god hæveevne, så som durum, tipo 00 og plain hvedemel kombineret med fuldkorn bestående af hvede, spelt eller havregryn, min røremaskine, "glutenprøven", langtidshævning på mindst 10 timer, en rygende varm pizzabagesten og ikke mindst surdejen.

Surdej med inspiration fra Meyers Bagebog:
Opstart tager omtrent 10 dage.

- 9 dl vand
- 150 g hvedemel
- 75 g rugmel
- 75 grahamsmel

Alt blandes i et patentglas eller lignende, og melet røres godt ud i vandet. Opbevar glasset på køkkenbordet (optimalt ved en temperatur på 15-20 grader) med låget på klem og pisk dagligt helt til bunds i surdejen. På den 10. dag burde surdejen være klar til brug. Herefter er det nok at røre i surdejen hver til hveranden dag. Vær opmærksom på, at konsistensen er meget flydende i forhold til, hvad jeg kender fra fx en rugbrødssurdej. Det er helt bevidst :)

Jeg plejer at bruge omtrent 1 dl. surdej til en portion dej til 16 boller (på ca. 6 dl. vand). 
For hver gang der bruges af surdejen, skal den spædes op med tilsvarende vand, lidt hvede-, rug- og fuldkornsmel. Jeg gør det ikke så nøje i præcis melblanding eller mål.


2 kommentarer:

  1. Uha da, kunne de ikke lige komme til Fredensborg?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne de sagtens :-) Tror de gør sig godt til pocherede æg!

      Slet