torsdag den 26. april 2012

Rugbrødseksperiment nr. 2

Nyt hjemmebagt rugbrød fra i morges med masser af smukke kerner
Undervejs i jagten på det perfekte rugbrød leger jeg med forskellige opskrifter og eksperimenter. Nu tror jeg snart, at jeg har fundet det (eller så fald noget der ligner!). Rugbrødet er kernefyldt, sundt og super smagtfuldt. I min søgen faldt jeg over denne rugbrødsopskrift fra madbloggen Pop de provence, hvor maltsirup, solsikkekerner og ventetid var grundelementerne. Jeg justerede lidt hist og her og ovenstående billede blev sidste brøds resultat. Mhm der er intet bedre end et godt rugbrød fuld af smag.

Brøddet tager ca. 2 dage at lave, men det er hæve-/hviletiden der udgør det meste af det samlede arbejde. Faktisk er det smadder nemt at gå til. Alt du skal bruge er:

Kernefyldt rugbrød m. maltsirup


Aften
- 2,5 dl rugmel
- 5 dl vand
- 1 dl græskarkerner
- 2 dl solsikkekerner
- 2 dl rugkerner
- 1 dl surdej (jeg plejer dog at tage lidt af rugbrødsdejen fra når jeg har blandet alle ingredienserne næste morgen)
- 5 g. gær

Alle ingredienserne blandes og dejen står i stuetemperatur til næste morgen

Morgen 
- Fordejen
- 1 spsk groft salt
- 2 spsk maltsirup (kan fås i irma)
- 2,5 dl hvedemel
- 1 dl rugmel.

Kom salt, hvedemel, rugmel og maltsirup i fordejen der har stået natten over. Dejen skal helst være båd og klistret, men stadig hænge lidt sammen. Den må i så fald ikke være helt flydende. Det er her du skal tage hvad der svarer til et halvt lille syltetøjsglas af dejen og gemme det i køleskabet indtil du skal bage næste rugbrød. Så har du en dejlig surdej. Kom resten dejen i køleskabet imens du tager på arbejde/skole eller måske en shoppetur med en veninde, dejen har godt af at hvile ca. 8-9 timer på køl. Alternativt kan du lade dejen hæve på køkkenbordet i 3 timer, hvis du ikke har tålmodigheden eller tiden til koldhævningen.

Eftermiddag
Efter koldhævningen/hævningen på køkkenbordet smør du en rugbrødsform med smør, og fylder derefter dejen i formen. Glad dejen ud i former og lad dejen stå i formen i yderligere 3 timer.

Prik med en strikkepind eller lignende små huller i dejen, så kommer der ikke store lufthuller mellem skorpen og brødet. Bag brødet i en 200 grader forvarmet ovn i ca. 1 time og 15 min.

Nu kommer det sværeste og vigtigste, nemlig at lade det nybagte rugbrød sætte sig. For at man ikke får et vådt klistret rugbrød skal man lade brødet sætte sig i MINDST 5 timer. Pak evt. rugbrødet ind i et viskestykke og lad det hvile indtil næste morgen. Så garanterer jeg at det ikke bliver klistret, men derimod smadder smadder lækkert og smagfuldt.

Det kræver en god håndfuld tålmodighed, men jeg lover jer, at det er hele sliddet værd!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar