mandag den 5. marts 2012

hjemmebagt rugbrød af den bedste slags

Jeg elsker (og her mener jeg elsker med stort E) hjemmebagt rugbrød. Min kære søsters kæreste har givet mig opskriften og det er endnu engang ikke lykkedes at ødelægge opskriften, men har i stedet for altid fået   de dejligste nybagte rugbrød ud af det. Der kommer to store brød ud af opskriften, men de holder sig til gengæld lækkert og fugtigt længe.



Hjemmebagt rugbrød 
- 1,5 L vand
- 2 hvidtøl
- 1 portion surdej
- 600 g knækkede rugkerne
- 400 g hvedemel
- 400 g havregryn
- 160 g solsikkekerner
- 160 g sesam eller hørfrø
- 500 g rugmel
(efter de ca 10 timer)
- 5 tsk salt






Bland alle ingredienser UNDTAGEN salt og lad dejen stå natten over (10 timer ca). Tilsæt efter hævetiden salten og hæld dejen i olierede eller smurte forme. Lad dejen hvile i formene i 1 time og bag derefter brøddene i 2 t og 15 min ved 190 grader fra kold ovn. Lad helst brødene hvile i et viskestykke til dagen efter for så har brødene sat sig. De kan nemlig godt have en tendens til at blive våde og smuldret når de er nybagt og lune, selvom der ikke findes noget bedre end lunt rugbrød. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar